Vi ønsker å gi barna en god og trygg herverdag der de får utfordre seg, bli selvstendige og føle mestring. Vi ønsker også at barnet skal få se seg selv som et individ i fellesskapet. Du skal få være deg selv, mestre i ditt tempo, finne ut av ting i ditt tempo og erfare at din stemme er viktig i et fellesskap av andre.
Det å erfare hvordan man kan knytte gode relasjoner til hverandre som barn er en god strategi for å skaffe seg nye venner senere i livet.
For at barnet skal kunne oppleve gode relasjoner og mestre samspill er våkne voksne som er tilstede for barna viktig. Vi skal se hver enkelt barn og hva det har behov for, være en trygg base, god veileder, motivator, støttespiller og lekestøtte. Vi skal legge tilrette det fysiske miljøet vårt slik at barna kan skaffe seg erfaringer i samhandling, lek og utforskning. Vi skal også endre dette miljøet ettersom barnas innspill, interesser og lek utvikler seg.
Vi lar barna bruke tid til å bygge relasjoner og samhandling med andre. Bruke tid til å finne ut av hvordan verden fungerer og gjenkjenne egne reaksjoner og følelser.
Barna på Tyrihans begynner å bli selvstendige og klarer mye selv. Vi legger tilrett og støtter for at barna skal kunne klare selv.
Vi bruker mye tid ute. Her er "takhøyden" litt høyere enn inne. Barna får mulighet til å utforske, leke, være nysgjerrig, delaktig og ulike. Vi er på turer i nærmiljøet og bruker gjerne gapahuken som base.
Satsningsområdet vårt i år er Papir. Mål for satsningen:
Barna skal utforske, eksperimentere med og skape med papir på ulike måter. Gjennom arbeid med papir skal barna få utvikle sin fantasi, finmotorikk, uttrykkelsesevne og forståelse for gjenbruk og miljøbevissthet.
For å kunne oppnå dette vil vi:
-
Tilby barna ulike typer papir og teknikker som klipping, bretting, liming, riving og konstruksjon.
-
La barna bruke papir i kreative prosjekter som kunstverk, fortellinger, figurer og utstillinger.
-
Knytte arbeidet med papir til språk, matematikk, lek og sosialt samspill.